Sunday, May 16, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 7- VIDEO SETEMPAT

Assalammualaikum, Da Jia Hao Ma ?                 

Selamat Hari Raya semua, maaf zahir dan batin...Raya-raya juga yah SOP jangan lupa yah hehe...

Video kali ni Zulaikhah mau share sikit tentang video setempat....Bha jum saksikan video setempat Zulaikhah yang dishoot masa Syawal Kedua....

Untuk tugasan video setempat ni Zulaikhah shoot time berkunjung ke rumah saudara-mara Zulaikhah, dekat Sabah ni hanya dibenarkan beraya sampai Syawal Ketiga ja bha AHAHAHAHA...Jadi bila tanya cukup kha masa, confirm lah ndak cukup

Namun ging, kita kena patuh pada SOP yang ditetapkan kan, hehe...Sambil-sambil tengok video saya nanti ni jangan lupa yah titipkan doa sekali untuk saudara kita yang tengah berjuang di Palestin sana...

Bha, selamat menonton yah video setempat saya.

      

 

https://youtu.be/BzPS5EEcDBo

So lepas klik video tu, tau lah kan sedikit sebanyak tentang ilmu video setempat ni...

Masheh yah sanggup tengok sampai habis ! Sampai ketemu di blog hadapan yah...
 
 
 
 

Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2019). Multimedia dalam Bahasa. Serdang: Universiti Putra Malaysia

Assalammualaikum, Da Jia Hao Ma? (Apa khabar ?)

Masih Raya bha kan, ehhe Selamat Hari Raya semua !

Hari ni Zulaikhah mau share sikit tentang video setempat Zulaikhah...Siapa ingat dan ada tengok video setempat Raya yang Zulaikhah hasilkan baru2 ini...Kalau ndak sempat tengok boleh klik lagi sekali yah di bawah tuu, ada Zulaikhah sertakan link sekali hehe...

Bha kali ni, Zulaikhah mau cerita sikit langkah2 Zulaikhah hasilkan tu video setempat yah...Jum baca sampai habis ! 

 

Video setempat yang hari tuh Zulaikhah hasilkan dan ambil time Zulaikhah berkunjung beraya di rumah sanak saudara yang berada berdekatan juga dari area rumah saya. Okay, sebelum saya record video tu saya ndak da inform dorang pun yang saya akan record video, saya terlupa hahahahahha...Jadi kiranya, saya record secara random jaa...Namun, untuk adik-adik saya macam besa lah sentiasa ready dengan apa jua situasi pun hahahhaha...Kan dorang generasi Y so ndak perlu pun kita beritahu dorang secara detail, malah mereka boleh buat secara random...HAHAHAHA itulah kelebihan adik-adik saya...Bha sambung lagi, semasa hasilkan video ni memang asli yah bagi sound bising dan sound bercerita antara beliau lelaki saya, ahli keluarga saya dengan tuan rumah...Alhamdulillah, semua spoting dan sangat supportive...Saya reccord untuk video setempat ni dengan cara yang ringkas dan dialog serta dialek Sabah sangat ketara hahahha maafkan saya...Dan volume saya dalam video tu tidak berapa kuat dan lantang mungkin disebabkan faktor suara sekeliling sehingga membuatkan suara saya ditenggelamkan..hahahhaha namun, boleh jaa kamu naikkan volume pada phone yah kalau mau tengok video tu ehhe...

Syarat video setempat ni, hanya kamera yang akan bergerak dan bukannya perakam yang bergerak ke sana ke sini yah...Nama pun setempat kan ehhe, bha...Dalam video tu juga saya sertakan sekali adik-adik saya, beliau lelaki saya yang macho, mak cik saya, nenek, atok, mameh saya dan tuan rumah sekali yah...Semasa berkunjung tu, macam besalah banyak hidangan disediakan serta kuih-muih...Ada ayam masak merah, sayur-mayur, nasi, mee goreng dan ada fav saya, air sirap kosong ehhe...Simple ja kan saya orangnya? Ehehe, mestilah...Kuih muih yang disediakan oleh tuan rumah pun pelbagai jenis bha, lain lagi kerepek-kerepek lain lagi kuih muih batang buruk, makmur , kuih susu, tart nenas dan rempeyek..hmmms sedapnya...

Sebaik sahaja, selesai saya merecord video...Barulah ahli keluarga saya prasan bahawa sebenarnya selama 5 minit saya ambil sebentar tadi untuk lengkapkan sahaja video setempat saya hehehe...

Ehehe, bha begitulah serba sedikit tentang langkah-langkah saya menghasilkan video setempat semasa mengunjungi rumah sanak saudara saya...




 Bukti kehadiran amali saya untuk 20 Mei 2021 (Khamis)

Xie xie bagi sesiapa yang sdh menscroll sampai ke tahap ni yah !
 

 

No comments:

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

 Assalammualaikum, Da Jia Hao Ma... Okay ni betul2 last yah sudah hahahahha, tengoklah apa benda yang Zulaikhah mahu share dekat sini yah !!...